Runboard.com
You're welcome.





runboard.com       Lid worden (Meer leren) | Aanmelden wereldwijd (Wachtwoord vergeten?)

 
TonhBC Profile
Live feed
Blog
Friends
Miscellaneous info

Head Administrator

Geregistreerd op: 09-2019
Locatie: The Netherlands
Berichten: 117
Karma: 0 (+0/-0)
Antwoord | Citeer
Gaat het nog wel goed komen met het onderwijs?


Image

We zijn nu weer een aantal jaren onderweg met de nieuw uitgezette leerlijnen. Deze zijn gebaseerd op uitstel van keuze, jongeren zijn rond hun 12-14e levensjaar volgens geleerden nog niet in staat om een keuze voor 'het leven' te maken. Vooropgesteld natuurlijk dat hier sprake van is want omscholing is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.

Er kleven echter zeer ernstige consequenties aan voor leerlingen en schoolpersoneel.
Door het uitstel van de keuze worden vakken zo breed mogelijk aangeboden. Want proeven en ervaren is noodzakelijk maar gaat ten koste van enige diepgang. Dus het niveau daalt. Al decennia!
Verder krijgen leerlingen door de uitstel van keuze vaak vakken te verwerken waar ze zeker van weten daar nooit mee verder te willen gaan. Dus buiten een laag niveau is ook de motivatie nihil tot ontbrekend.
Het is van achter een bureau dan makkelijk gezegd dat je als docent je best moet doen om ze te motiveren. Het zijn namelijk ook grote hoeveelheden leerlingen, in een aantal klassen stijgt het boven de 75%, die één of meerdere aandoeningen hebben. Waarbij ook de thuissituatie verre van ideaal is, backup door ouders ontbreekt door wantoestanden thuis en opa's en oma's het aanspreekpunt zijn. Of oudere broers/zusters, ooms en tantes. En soms krijg je bij problemen iedere keer dat je belt of mailt van een ander respons.

Nou hebben we het over structuur bieden, regelmaat. We doen precies het tegenovergestelde. We gooien op vrijwel dagelijks basis roosters omver, sturen hele klassen weg, zaaien dus zelf als onderwijs onrust. Daarbij moeten leerlingen vaak grote delen van lessen, ook de praktijkuren(!), achter beeldschermen zitten, daar is de kennis namelijk te vinden. Is dat het individuele onderwijs waar men over spreekt?
Leerlingen geven zelf aan, vooral diegenen met concentratieproblemen, dat dat niet werkt. Teveel prikkels van buitenaf. Zeker in een praktijklokaal waar het nooit stil is. En waar een hoekje met pc's is neergekwakt voor de theorie.

Vraag ik me af, werkelijk, hoelang denken we dat we op deze wijze enig niveau kunnen bewaren? Als ook buiten de instroom van leerlingen die eigenlijk in speciaal onderwijs thuishoren, ook vele kinderen vanuit andere landen instromen die de taal, rekenen en andere zaken totaal niet beheersen. Engels onderwijs dan maar? Mag hopen van niet!

De werkdruk te hoog? Tegen de tijd dat instructeurs en onderwijs assistenten, toegevoegd aan docenten om voor hen de taak te verlichten, zelfstandig voor de klas staan, theorie en praktijkuren draaien, pedagogische en didactische zaken moeten gaan regelen, bepalen wat voor cijfers behaalt zijn, wie wel/niet overgaat, contacten moeten houden met ouders/verzorgers en meer, waarbij op geen enkele wijze sprake is van afdoende compensatie, dan is de werkdruk niet verlicht maar verschoven. Een docent in schaal 10-11-12 of een instructeur in schaal 8.

Uiteindelijk draait het allemaal maar om één ding. GELD!
En een instructeur of onderwijs assistent is goedkoper.

Droefenis alom dus. En van kwaliteit is nauwelijks nog sprake. Laat staan niveau!
Maar kennelijk liggen we op koers. Want we gaan gewoon voort met de onderwijsvernieling.

---
hBC
9/11/2019, 8:37 Link naar deze post Email TonhBC   PM TonhBC Blog
 


Toevoegen aan antwoord





U bent niet ingelogd (Aanmelden)
Back To Top